Tutorial - Distress & Lemon Juice

Posted by Princess Eva Angelica On 4:00 PM
Distress blekk kan brukes til så mangt, og det er vel ingen hemmelighet at jeg har helt dilla på distress reinkere på mistere. Så det første teknikkurset fra ARTsy-teamet måtte bare bli en teknikk med nettopp disse mini-flaskene fra Ranger, og vi håper at dette kan inspirere dere til masse lek og mange flotte bakgrunner fremover. Teknikken er kjempe enkel, og fargene er drøye - så her er det bare fordeler og masse morro!

Distress ink can be used for so many things, and there is no secret that I just love Distress reinkers on mini-misters. And, the first tutorial from the ARTsy-team just had to involve these mini misters from Rangers, and we hope this tutorial inspires you to much fun and awesome backgrounds in the future. This technique is so easy, and the colors are lasting for several backgrounds.

Dette trenger du... / Here's what you need...


1. Mini misters from Ranger
2. 2-3 colors of Distress reinkers
3. Sicilia Lemon Juice
4. Non-stick matte
5. Varmluft pistol / Heatgun
6. Kartong ca 200-300 gr (ikke akvarell) / Cardboard approx. 200-300 gr (not watercolor paper)

Denne bakgrunnen ble til en kveld jeg satt i kroken min, og plutselig fikk det for meg at jeg skulle bruke flasken med Sicilia sitron essensen som sto ved siden av meg. Min bedre halvdel kjøpte flasken til meg da jeg var forkjølet noen uker tidligere, og det smaket helt forferdelig oppi teen min. Så etter et par uker på pulten uten at den ble flyttet, så måtte jeg altså bare prøve å bruke den opp og hvorfor ikke i hobbysammenheng... Og dermed så ble det en bakgrunnsteknikk ala Connie!

This especially technique was born one night in my corner, as I noticed a Sicilia Lemon Juice at my desk. My better half bought this for my tea a couple of weeks before, and it hadn't been moved since that. Didn't taste to good, sorry! Anyway, I just had to do something with it, and why not use it for backgrounds...?! So this is what I call a background ala Connie!

Først et tips angående blanding av reinkerne på misterne...
First a tip when it comes to reinkers and mini misters...


Bruk 2 fulle pimpetter med reinkere på flaskene, og hell så vann til det er ca 1 cm igjen til toppen. Skru på korken, og den er klar til bruk...

Use 2 full pimpettes with reinkers on the mini misters, and add water until there is approx 1 cm left to the top...




For litt glitter, så kan du godt ha i litt perfect pearls. Men det skal ikke mye til, ellers tetter flasken seg.

If you want som glitter, add some perfect pearls. But, be aware that you must only add a little bit, as the bottle clogs easily.

Først må du kutte til bakgrunnskartongen i ønsket størrelse, og her er det viktig at du ikke bruker akvarellpapir. Jeg har brukt ustrukturert kartong 270 gr fra Papirgalleriet/Norway Design, men det finnes masse forskjellige typer ark som kan benyttes. Prøv deg frem!

First of all, cut your cardboard to the size you wish to use. Do not use watercolor paper, as this paper absorbes to much color. I have used a cardboard without structure 270 gr from Papirgalleriet/Norway design, but there is so many different paper that can be used. Testing makes perfect!



Jeg har brukt fargene "broken china", "peeled paint" og "dusty concord". Spray en og en farge på bakgrunnskartongen, og dekk hele biten. Det er samme hvilken farge du begynner med!

I have used the colors "broken china", "peeled paint" and "dusty concord". Use one and one color, and it's not important witch you beginn with. Your whole cardboard must be covered with inks.





Jeg gjør alltid dette på en non-stick matte, slik at jeg ikke søler til hele skrivebordet mitt. Det skal nemlig være temmelig vått for at du skal få full effekt med sitron essensen. Drypp en og en dråpe med sitron på bakgrunnen, og du skal få en "blending solution&alkoholblekk"-effekt.

I always do this on a non-stick matt, as the cardboard must be covered allover with the inks. Otherwise, you will not get the right effect. Dripp one and one drop of Lemonjuice over the cardboard and you will get a "blending solution&alcholhol ink"-effect.


Tørk deretter med en varmluftpistol for enda bedre effekt. / Use your heatgun to dry the background, and you will see even more effects.



Tilslutt så tørker jeg alltid det overføldige blekket bort med tørkepapir, så det ikke tar evigheter å tørke. / At last I use tissue to remove rest of the inks on the sides.



Tørket bakgrunn som er klar til bruk. / Dry background ready for use.



Connie's card


Charlotte's card


Lisette's card


Inger's card


0 Response to 'Tutorial - Distress & Lemon Juice'

Post a Comment

Blog Archive