Post-it easel - Tutorial

Posted by Princess Eva Angelica On 3:05 PM


Staffelikort, er kjent for de fleste, og Post-it blokker dekorerer vi på mange forskjellige måter. I dag vil jeg vise en kombinasjon av disse, et Post-it staffeli, som er både praktisk og dekorativt.
Jeg begynner med å lage en liten eske som passer akkurat til Post-it blokka.
Start med å kutte en 6” / 4” kartong, og preg ½” inn på alle fire sidene. Klipp ned til pregekanten på fire sider, og skråklipp klaffene litt som du ser på bildet.

*******

Easel cards are well known for many of us, and we decorate Post-it notes in many different ways. Today I want to show you a combination of these two. A Post-it easel, both practical and decorative.

I start by making a small box that fit the Post-it notes.
Cut the cardstock 6” / 4”, and score ½” in on all four sides. Cut down to the score line on four sides like you see in the picture.




Jeg bruker mønsterark både på utsiden og på innsiden. På innsiden vill det ikke synes på godt når Post-it blokka kommer på plass, men det gjør esken mer solid.

*******
I use patterned paper both inside and outside the box. It may not show much on the inside, but it makes the box more solid.

 
Mønsterark / Patterned paper: 3/8” / 4  7/8” - 4 stk

                                             3/8” / 2  7/8" - 4 stk

 

Her har jeg limt mønsterark på alle sidene utenpå esken.

*******
Here I have placed the papers outside the box.

 

Inni esken begynner jeg med å lime mønsterark på kortsidene…

******
Inside the box I fasten the short paper stripes…

 

Så monterer jeg esken før jeg limer mønsterark på langsidene. Da skjuler jeg skjøtene på esken.

*******

Then I make the box ready before I add the last paper stripes. This way I will cover up the tabs on the box.

 

Her har jeg markert midten, og tegnet og klippet ut en halvsirkel.
Nå er esken min ferdig, og det er på tide å begynne på staffeliet.

*******

Here I have marked the middle on the front, and cut out a half circle.
Now the box is ready, and it is time to make the easel.


Jeg begynner med kartong på 12” / 6”.
Jeg finner midten, og lager en pregekant ¼” til hver side for midten. Dette blir en ½” bred rygg, som gjør at kortet ligger flatt når det er lukket igjen.
Lag en brettekant midt på det ene store feltet, og fasongen er ferdigbrettet.

*******
I start with a 12” /6” cardstock.
Find the middle of the cardstock, and score a line ¼” out from the middle to both sides. This will make a ½” back on the card, and your card will stay flat when you close it.
Now score a line in the middle of one of the large areas, and the shape of the easel is finished.




Her har jeg dekorert alle feltene på innsiden med mønsterpapir…

*******
Here I have decorated all areas on the inside with patterned paper…



..og her har jeg gjort det samme på utsiden.

*******
..and I have done the same on the outside.

 

Nå er det på tide å lage og dekorere fronten på staffeliet. Jeg har brukt et kvadrat på 13cm/13cm, men du kan selvfølgelig bruke hvilken størrelse eller fasong du vil.

*******
Now it is time to make and decorate the front. My front is a 13cm/13cm square, but you can use any size and shape you like.

 

Jeg bruker teip bare på den nederste delen, og fester fronten til staffeliet.

*******
I use tape only on the lower part, and fasten the front to the easel.

 

Jeg bruker dobbeltsidig teip til å feste Post-it blokka oppi esken, og esken til staffeliet.
Her er prosjektet mitt helt ferdig.

*******

I use double sided tape to fasten the Post-it notes to het box, and the box to the easel.
Here my project is all finished.





Her er Post-it staffeliet lukket igjen.

*******
Here you can see how it looks when it is closed.



 
Jeg håper du likte tutorialen, og ble inspirert til å gjøre et forsøk.

*******

I hope you liked my tutorial, and that you got inspired to give this a try.

0 Response to 'Post-it easel - Tutorial'

Post a Comment

Blog Archive